ACT Bij Chronische Pijn

Heb je vaak pijn? Moet je vanwege die pijn vaak dingen laten, omdat het te hevig wordt? Of maak je, je vaak zorgen om deze pijn? Gaat het nog wel over? Kom je er ooit nog vanaf? De kans is groot dat deze pijn, ondanks dat je het niet wilt, een groot deel van je dagelijks leven in beslag neemt.

In gevecht tegen Chronische Pijn

Waarschijnlijk heb je al op allerlei manieren geprobeerd om wat tegen die pijn te doen. Soms met en soms zonder hulp van bijvoorbeeld een arts of fysiotherapeut. Of je hebt geprobeerd je er tegen te verzetten. Misschien heb je het genegeerd, door gewoon maar door te gaan.

Pijn wint

Wat je ook gedaan hebt, blijkbaar heb je de strijd tegen de pijn niet gewonnen. Immers, de pijn is er nog steeds. Je moet er maar mee leven, krijg je dan vaak te horen. Ja! Maar hoe dan?

Leven met Chronische Pijn

Misschien is ACT (Acceptance and Commitment Therapy) dan wel wat voor jou. Met mijn begeleiding en door het doen van verschillende huiswerkopdrachten, leer je om op een andere manier met je pijn om te gaan. Je trekt niet (meer) ten strijde tegen jouw pijn. Nee, we gooien het juist over een heel andere boeg. Ik help je om te leren doen en handelen ondanks je pijn. Je gaat chronische pijn leren accepteren. Zo creëer je ruimte om dat te doen in het leven, wat jij echt waardevol vindt.

Meer zijn dan je Pijn

Samen gaan we er voor zorgen dat je aandacht niet meer de hele tijd uit gaat naar (het niet vooelen van) die pijn. Je gaat juist leren samenleven met je pijn. Ondanks dat er pijn aanwezig is, je leven in gaan richten zoals jij dat wilt. Je chronische pijn is een deel dat je bij je draagt. Het is echter niet wie jij bent.

Pijn en een waardevol leven

Wordt de pijn dan minder als je dit doet? Dat is niet de uitgang van deze training. Stel je dat als doel, dan ga je het gevecht aan en blijft de pijn je leven beheersen. Met ACT-training doen we het anders. Het doel is om een rijker, meer waardevol leven te leven. Daarbij is de chronische pijn nog wel aanwezig, maar gaandeweg leer je daar op een andere manier naar kijken. Je leert het accepteren. Zo zal het je minder in de weg gaan zitten van het bereiken van je levensdoelen.

Zet vandaag nog de eerste stap.

Ben jij het vechten moe? Aarzel dan niet langer. Gun jezelf de ruime voor een rijker en meer waardevol leven. Neem contact op met mij, dan gaan wij samen op pad.

• Gemeente Noordwijk
  • Voor ieder 1