Medical taping

Wil jij je spieren beter laten presteren tijdens het sporten? Wil je makkelijker kunnen bewegen bij spier- en gewrichtsklachten?

Dan is Medical Taping echt iets voor jou. De elastische tape helpt je spieren beter te functioneren. Het voorkomt blessures en helpt bestaande blessures behandelen zonder dat je door de tape beperkt wordt in het bewegen.

Wat is het Medical Taping Concept?

Het Medical Taping Concept is een tapemethode, die is ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging belangrijk is voor goed herstel. Bewegen en de daarbij horende spieractiviteit zijn belangrijk voor een soepel en gezond lichaam.  Na bijvoorbeeld een overbelasting is het erg belangrijk om op de juiste manier te bewegen. Zo herstelt je lichaam zich weer.

Goede spierfunctie belangrijk voor bloedcirculatie.

Spieren zijn namelijk niet alleen belangrijk voor het bewegen. Ze zijn ook van essentieel belang voor een goede doorbloeding en lymfecirculatie.

Goed bewegen belangrijk voor herstel

Om goed te herstellen moet je lichaam dus niet beperkt worden in zijn bewegingen. Het moet ondersteund worden bij het bewegen.
Met die gedachte is in de jaren 70 de ontwikkeling van elastische tapesoorten begonnen in Japan en Korea. Eind jaren 90 haalde FysioTape deze methode naar Europa . Zo kwam het Medical Taping Concept in Nederland.

Hoe werkt Medical Taping?

De elastische tape lift de bovenste huidlaag.  Hierdoor ontstaat er in de tweede huidlaag meer ruimte. Dit is de huidlaag waar kleine bloedvaatjes en lymfevaatjes zitten. Door de grotere ruimte in deze huidlaag verbetert de doorbloeding. Betere doorbloeding zorgt voor een beter herstel na een blessure.

Waar wordt het Medical Taping Concept voor gebruikt?

De rekbaarheid van de tape geeft veel mogelijkheden voor behandelen.

Door te variëren in de hoeveelheid rek bereik je verschillende effecten, zoals:

• Pijnverlichting: Door het liftende effect ontstaat een drukvermindering in het gebied waar de tape zit. Deze drukvermindering zorgt dat de pijn gedempt wordt.
  • Verbetering van de spierfunctie: Door gebruik te maken van Medical Taping zorg je ervoor dat spieren geactiveerd of juist ontspannen worden.
  • Corrigeren van de gewrichtsfunctie: Medical Taping helpt gewrichten een betere positie in te nemen. De tape biedt daarbij een extra ondersteuning voor het gewricht.
  • Stimulatie van de circulatie: Door het effect op de tweede huidlaag is Medical Taping een uitstekende behandeling voor belemmeringen in de bloedcirculatie.
  • Neuro-reflectoire Beïnvloeding: Door gebruik te maken van de relatie tussen de huid, het spierstelsel, de organen en  het skelet, die berust op de aansturing vanuit het zenuwstelsel.

Hierdoor gebruik je de tape voor verschillende behandeldoelen, zoals:

• Preventief om blessures bij sportactiviteiten te voorkomen.
  • Behandeling van blessures, zoals: rugklachten, nekpijn en schouderklachten, maar ook knie- en kuitklachten.
  • Behandeling van vochtophopingen, zoals oedeem en bloeduitstortingen.
  • Houdingscorrectie.
  • Klachten die zijn ontstaan door overbelasting, zoals een muisarm of een tenniselleboog.
  • Bestrijding van hoofdpijn.
  • Door de neuro-reflectoire beïnvloeding zijn ook klachten als menstruatiepijn en hooikoorts met deze tape te beïnvloeden

Medical Taping geeft het beste resultaat door combinatie met andere technieken.

Medical Taping is een goede behandelmogelijkheid bij deze en vele andere klachten. Het beste resultaat bereik je echter door het gebruik van de elastische tape te combineren met andere behandeltechnieken. De tape zorgt dan, dat je sneller een positief resultaat bereikt.

Wil je weten wat medical taping voor jou doet? Neem dan direct contact op en maak vandaag nog een afspraak met mij.

• Gemeente Noordwijk
  • Voor ieder 1