Met compassie kijken naar jezelf is goed voor jou. Het vermindert je stress. Het is goed voor jouw zelfvertrouwen en het helpt jou beter omgaan met tegenslag.


In ons dagelijks leven kunnen we nogal eens streng zijn voor onszelf. Onze tekortkomingen, de momenten waarop we falen… we rekenen ze veel strenger af op onszelf dan bij de mensen om ons heen.
Een dierbare kunnen we een tekortkoming vergeven.

Lukt er bij een ander even iets niet? Geen probleem, volgende keer zal het vast wel lukken!

We zijn gewend om onszelf streng aan te pakken. We hebben het geleerd. Maar dat we het vaak zo doen, wil niet zeggen dat het ook zo moet.

Be contentWe kunnen ervoor kiezen om op een andere manier met onszelf om te gaan. We kunnen ervoor kiezen om met meer compassie en begrip naar onszelf te kijken. 
Door met meer vriendelijkheid naar onze vermeende tekortkomingen te kijken, ontstaat er ruimte om ervan te leren. Er ontstaat ruimte om te kijken naar wat er eventueel anders of beter kan een volgende keer.

Door met meer vriendelijkheid en compassie naar jezelf te kijken verbeter jij jouw algeheel welbevinden. Jouw stemming wordt beter, jij voelt je gelukkiger en je ziet jouw momenten van falen meer als kansen om van te leren.

Sterker nog: er is geen falen, er is enkel feedback.

Om met meer compassie naar jezelf te kijken, geef ik je hier een oefening in zelfcompassie. Pak voor deze oefening alvast een vel papier en een pen.

Oefening:


  1. Denk aan een moment waarop een dierbare van je iets heeft gedaan wat niet handig was. Een moment waarop hij/zij zich slecht voelt over zichzelf.Hoe zou jij hierop reageren? Wat zou jij tegen hem/haar zeggen?Sta hier eens een moment bij stil en schrijf vervolgens jouw reactie op.

  2. Denk nu eens aan een moment waarop jijzelf iets hebt gedaan wat niet handig was. Een moment waarop jij je slecht voelt over jezelf.Hoe ga jij normaalgesproken met jezelf om op zo’n moment? Wat zeg jij dan tegen jezelf?Sta ook hier eens een moment bij stil en schrijf vervolgens jouw reactie op.

  3. Misschien valt je een verschil op tussen hoe jij omgaat met de tekortkoming van een dierbare en die van jezelf. Dat jij tegen hem/haar andere dingen zegt dan tegen jezelf.Sta er eens een moment bij stil: hoe zou jouw leven eruit zien, wanneer jij op dezelfde manier met jouw tekortkomingen omgaat, als dat jij doet met die van een dierbare? Hoe zou dat jouw leven anders maken?Schrijf vervolgens jouw antwoord op.

Dit is een oefening die jou helpt om te herkennen hoe jij met jezelf omgaat en wat jij zou kunnen doen om met meer compassie met jezelf om te gaan. Neem de tijd om hierbij stil te staan en gebruik het als herinnering aan jezelf de volgende keer dat jij je slecht voelt over jezelf.

Compassie hebben voor jezelf vraagt aandacht en commitment. Gun jezelf de ruimte om ermee aan de slag te gaan. Benoem bijvoorbeeld iedere ochtend de intentie om vriendelijk te zijn voor jezelf. Neem ’s avonds de dag bewust door. Op welke momenten was jij mild in jouw zelfkritiek die dag? Wat deed je op die momenten?

Caspar 15 5 2019Kan jij wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van zelfcompassie? Ik help je er graag bij!

Met behulp van NLP, Mindfulness en ACT begeleid ik jou graag naar een leven waarin jij jouw dromen en doelen wel waar maakt. Een leven waarin jij jouw kracht goed kent en benut. Een leven met compassie.

Neem gerust contact op om te bespreken wat ik voor jou kan betekenen.

Balans Praktijk © 2019 | PIXIT Ontwerpstudio & Yuzi