750 meter stevig door fietsen. 20 Walking lunges. 45 seconden wall-sit. En dat voor 3 rondes.

Mijn personal trainer Luke Wesselo weet wel hoe je binnen no-time je bovenbenen in brand krijgt.

In ronde 1 waren m’n bovenbenen al zo aan het branden, dat ik daar niet eens de 45 seconden volmaakte bij de wall-sit, maar eerder al neerplofte. Om daarna wel gauw weer door te gaan. Want opgeven wil ik ook niet.

Na de 3e en laatste ronde zei Luke vrolijk: “Of zal je nog een rondje doen.”

Ik leek wel gek. Toch zij ik ‘ja’.

“Hoe komt het nou dat je bij ronde 1 en 2 de 45 seconden wall-sit niet af kon maken en bij ronde 3 en zelfs ronde 4 wel?” Vroeg hij me na afloop.

Het lijkt gek natuurlijk. Want hoe verder we kwamen, hoe zwaarder het eigenlijk werd.

Mijn geheim waarom die laatste rondes dan zoveel beter gingen dan de eerste 2?
Heel simpel:

Mindfulness

De eerste 2 rondes voelde ik m’n benen al snel verzuren. Het was vervelend. Het deed pijn. Daar gingen ook mijn gedachten naar uit. ‘Dit wil ik niet. Hoe ga ik dit volhouden? Dit houd ik nooit vol!’ Dat werd dus ook mijn werkelijkheid. Aan het einde van ronde 2, kreeg ik door hoe ik vast zat in mijn verhaal. Dus besloot ik dat voor ronde 3 heel anders te doen.

Ik ging naar mijn ademhaling. ‘In – uit 1; in – uit 2’ en zo door. Focus daarop en nergens anders. Continu weer terug. Zo waren die 45 seconden voorbij voordat ik het wist. Op die manier kan ik het best nog een ronde, dacht ik bij mezelf.

Blijkbaar pikte Luke dat onbewust op. Dus toen hij een 4e ronde voorstelde, hoefde ik niet na te denken. Ademen en doorgaan.

Mindfulness in het dagelijks leven

Oefenen met mindfulness meditatie doe je thuis. Liggend op je bed. Zitten op de bank, een stoel of een kussen.

Oefenen, zodat je het kan gebruiken op de pijnlijke en zware momenten in het leven.

Zodat je die momenten ook veel beter aan kunt.

Mindfulness helpt jou ookCA van der Poel

Wil jij de zware momenten in het dagelijks leven ook lichter maken met behulp van mindfulness? 
Dan ben ik er voor je. 
Bel/App me op 0619963803
Of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. me.

Balans Praktijk © 2022 | Made by PIXIT Ontwerpstudio & Yuzi